nuffnang

Shutterstock

My latest images for sale at Shutterstock:

My most popular images for sale at Shutterstock:

Monday, December 12, 2011

TinEye

TinEye adalah enjin carian imej terbalik dibangunkan dan ditawarkan oleh idee, Inc, sebuah syarikat yang berpangkalan di Toronto, Kanada, yang diasaskan oleh Leila Boujnane dan Paul Bloore pada tahun 1999. Penggunaan Aplikasi Web percuma untuk pelanggan. Menurut syarikat itu, TinEye adalah berasaskan web yang pertama enjin carian imej untuk menggunakan teknologi identifikasi imej. Pada masa ini, teknologi Open tahap beta. Idee melancarkan perkhidmatan pada Mei 6, 2008. Cadangan penggunaan TinEye adalah berbeza dari enjin carian tradisional imej dalam yang pengguna dimaksudkan adalah pemilik hak cipta imej yang ingin melihat jika imej mereka sedang digunakan dalam talian tanpa kebenaran, serta sebagai pemasar jenama yang menjejaki di mana jenama mereka muncul di web.

Pengguna Gambar imej untuk enjin carian (saiz upload adalah terhad kepada 1 MB) atau menyediakan URL untuk imej atau untuk halaman yang mengandungi imej. Enjin carian akan mencari penggunaan lain imej di internet termasuk masa kehadiran mereka dan termasuk diubah suai imej berdasarkan imej yang. Tineye tidak mengiktiraf objek atau orang-orang yang di dalam imej, ia mengiktiraf seluruh imej, dan beberapa versi yang diubah imej itu. Ini termasuk versi imej yang lebih kecil, lebih besar, dan timbul. Di samping itu, TinEye telah menunjukkan dirinya mampu mendapatkan semula imej yang berbeza daripada pangkalan data mata pelajaran yang sama, seperti mercu tanda terkenal. TinEye mampu mencari imej dalam JPEG, GIF, atau PNG format. Pada masa ini, format lain yang mengandungi imej-imej dalam talian, seperti Adobe Flash, tidak boleh dicari.


Keputusan yang dijana dari TinEye termasuk: bilangan padanan dalam pangkalan data mereka bahawa imej yang dikemukakan telah menjana, imej pratonton dan URL untuk setiap perlawanan, serta fungsi yang dipanggil Bandingkan Imej.Bandingkan Imej akan membawa tetingkap di mana pengguna boleh beralih di antara imej asal dan hasil carian. TinEye boleh mengisih keputusan perlawanan terbaik, perlawanan yang paling teruk, imej terbesar, atau imej yang paling kecil.


Pendaftaran pengguna adalah pilihan, dan menawarkan penyimpanan pertanyaan pengguna sebelumnya. Ciri-ciri lain termasuk widget dan bookmarklets terbenam. TinEye juga telah dilepaskan API komersial mereka.


Keupayaan TinEye untuk mencari web untuk imej-imej yang tertentu (dan pengubahsuaian imej) menjadikannya alat yang berpotensi untuk pemegang hak cipta karya-karya visual untuk mengesan pelanggaran hak cipta mereka. Ia juga mewujudkan ruang yang mungkin bagi orang-orang yang mencari untuk menggunakan imej di bawah kerja-kerja anak yatim untuk mencari pemegang hak cipta yang menyumbang kepada gambaran itu. Bahawa kerja-kerja anak yatim boleh ditakrifkan sebagai "kerja-kerja hak cipta yang pemilik sukar atau mustahil untuk mengenal pasti dan / atau mencari," maka penggunaan TinEye berpotensi mengambil anak yatim kerja-kerja status dari imej-imej dalam talian yang boleh dijumpai dalam pangkalan data.


Sehingga September 2011, TinEye mendakwa telah diindeks lebih daripada dua bilion imej untuk perbandingan. Walau bagaimanapun, ini adalah sebahagian kecil daripada jumlah keseluruhan imej-imej yang terdapat pada World Wide Web. 





sumber: wikipedia
translation: google translator

No comments:

Post a Comment

123rf

BigStock

Stock Photos, Royalty Free Stock Photography, Photo Search

DepositPhotos

Royalty Free Images